Wat gebeurt er bij een aangifte van overlijden?
Bij het doorgeven van het overlijden ontvang je een schriftelijk verlof tot begraven of cremeren. Met dit verlof krijg je toestemming voor de uitvaart. Als het overlijden digitaal is doorgegeven, wordt het verlof per mail en via de post verstuurd aan de begrafenisondernemer.
Wij maken een akte van overlijden op en registreren de gegevens van het overlijden in de Basisregistratie Personen (BRP). Daarnaast brengen we de volgende instanties op de hoogte van het overlijden (wanneer nodig):
- Belastingdienst
- Centraal Administratiekantoor (CAK)
- Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO)
- Pensioenfondsen
- Rijksdienst voor het wegverkeer (RDW)
- Sociale Verzekeringsbank (SVB)
- Zorgverzekeraar
Als begrafenisondernemer een overlijden aangeven
Als begrafenisondernemer kun je digitaal aangifte doen of telefonisch een afspraak maken. Digitaal doe je aangifte met eHerkenning via het aangifteformulier. Heb je vragen of wil je een afspraak aan de balie? Neem dan contact op met het team Burgerzaken via telefoonnummer: (0411) 65 59 11.
Goed om te weten
- Voor de online aangifte heb je eHerkenning nodig met de machtiging dienstverlener Gemeente Boxtel - dienst overlijdensaangifte met betrouwbaarheidsniveau 3. De juiste machtiging regel je direct bij je eHerkenningsleverancier. Meer informatie vind je op de website van eHerkenning.
- Om aangifte te doen, heb je een verklaring van overlijden nodig. Deze is vastgesteld door een geneeskundige.
- Doe je online aangifte? Dan betaal je de kosten voor een uittreksel van de overlijdensakte direct via iDeal.
Zelf een overlijden aangeven
- Een overlijden geef je binnen 6 werkdagen door.
- Je geeft het overlijden door bij de gemeente waar iemand is overleden. Is dat Boxtel? Dan maak je een afspraak met ons via (0411) 65 59 11.
- Overlijdt iemand in het buitenland, die in onze gemeente woont? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Meer informatie vind je op de website van de Rijksoverheid.
- Aangifte doen van overlijden is gratis. Voor een uittreksel van de overlijdensakte betaal je wel kosten.
- Heb je een afspraak gemaakt voor aangifte van overlijden aan de balie? Dan betaal je de kosten voor een uittreksel van de overlijdensakte direct met je pinpas.
Deze documenten neem je mee naar de afspraak
- De verklaring van overlijden die is ingevuld door een geneeskundige.
- De verklaring van de doodsoorzaak die is vastgesteld door een geneeskundige.
- Een geldig identiteitsbewijs.
Meer informatie
Wat moet je regelen na een overlijden?