Wat je moet regelen na een overlijden
Bij een sterfgeval moet je (direct) twee zaken regelen bij de gemeente waar het overlijden plaatsvond:
- Overlijdensaangifte
Allereerst doe je aangifte van overlijden. De gemeente registreert plaats, adres, dag en zo mogelijk tijdstip van overlijden. Ook noteert de gemeente familienaam, voornamen, geslacht, woonplaats geboorteplaats en -datum van de overledene. Daarna maken we een overlijdensakte op en verwerken we de gegevens in het Basisregistratie Personen (BRP).
- Verlof tot begraven/crematie
Gelijktijdig met de aangifte van overlijden wordt ook het verlof tot begraven of crematie aangevraagd.
Meestal doet de uitvaartondernemer de overlijdensaangifte en de verlofaanvraag namens nabestaanden. De uitvaartondernemer regelt vrijwel alles rondom de begrafenis of crematie. Meer lezen over 'Overlijden aangeven'.
Een (nieuw) graf aanvragen
Allereerst reserveert de uitvaartondernemer in de digitale agenda van de begraafplaats een datum en tijdstip. Als wij de gekozen datum en tijdstip hebben goedgekeurd, volgt het opsturen van het 'aanvraagformulier grafuitgifte'. Dit formulier delen wij met de nabestaanden of met de uitvaartverzorger van dienst. Het formulier stuur je op voor ieder nieuw graf, nieuwe bijzetting, asbewaring of asverstrooiing op begraafplaats Munsel. Dit formulier lever je nog vóór de uitvaart bij ons in.
Wat vul je in op het formulier?
- De gegevens van de overledene
- De contactpersoon van de nabestaanden (de rechthebbende) voor de begraafplaatsadministratie.
- De gekozen of aangewezen plaats van het graf die je samen met de begraafplaatsbeheerder hebt besproken
Op basis hiervan ontvangt de rechthebbende later een factuur van alle kosten. De tarieven vind je in de verordening op de heffing en de invordering van begrafenisrechten. Jaarlijks passen we de geldbedragen in deze verordening aan. De gemeenteraad stelt die daarna vast.
Gaat het om een nieuwe grafuitgifte?
Dan maak je een afspraak met de beheerder van de begraafplaats om een graf uit te kiezen. Tijdens deze afspraak bespreekt de beheerder onder andere het beleid en het gebruik van de grafsteenmodellen op de begraafplaats.
Gaat het om een bijzetting?
Dan is een afspraak overbodig. Wel moet je dan natuurlijk het 'aanvraagformulier grafuitgifte' opsturen naar ons. Ook zorg je dat de steenhouwer de bestaande grafbedekking op tijd verwijdert. Zo is er voldoende tijd is voor het maken van het graf voor een bijzetting.
Soorten graven op de begraafplaats
Begraafplaats Munsel kent algemene en eigen graven. Behalve kindergraven bestaan alle graven uit twee grafruimten boven elkaar.
Algemeen graf
Voor dit graf betaal je geen grafrecht. De gemeente wijst de plaats van het graf aan en is dus ook 'eigenaar' van het graf. In een algemeen graf kunnen familieleden niet bij elkaar worden begraven. Na 10 jaar ruimen we het graf. Verlenging van die periode is niet mogelijk. We brengen nabestaanden uiteraard hier wel van op de hoogte.
Eigen graf
Voor een eigen graf betaal je grafrechten en een bijdrage voor het onderhoud van de begraafplaats. De plaats van het graf kies je in overleg met de begraafplaatsbeheerder. Het grafrecht geldt 20 jaar (voor een urnennis 10 jaar) en kun je daarna steeds met 10 jaar verlengen. De rechthebbende (contactpersoon van de nabestaanden) bepaalt wie er eventueel in het graf wordt bijgezet.
Regels rondom grafbedekking
Op begraafplaats Munsel bepaalt de plaats van het graf de mogelijkheden van de grafbedekking die je later mag laten aanbrengen. We gebruiken op de begraafplaats diverse steenmodellen voor grafbedekking. Hiervan zijn de maten en de keuze per grafakker (veld waar graf komt) volgens beleid vastgelegd. Er zijn daarom grafakkers met meer vrijheid aan grafbedekking. Houd daarom bij de keuze van het graf rekening met deze voorwaarden:
- Kies je voor een bepaald steenmodel, dan kies je indirect dus ook voor een bepaalde plek op de begraafplaats waar dit model van toepassing is.
- Kies je voor een bepaalde plek op de begraafplaats, dan ben je ook gebonden aan het bepaalde steenmodel dat van toepassing is op dat grafakker. Je krijgt hier uitleg over van de beheerder van de begraafplaats tijdens het uitkiezen van het graf.
Met tekening naar steenhouwer
De contactpersoon van de nabestaanden (rechthebbende) gaat met de tekening van het graf naar een steenhouwer. Zo kent de steenhouwer de maatvoering en richtlijnen. De steenhouwer vraagt dan het plaatsen van de grafbedekking bij ons aan. Dat moet hij doen door de ingevulde maatvoering tekening en een beschrijving van de grafbedekking op te sturen naar ons.
Plaatsen ná schriftelijke toestemming
Het plaatsen van de grafbedekking mag pas ná schriftelijke toestemming van ons. Houd hier rekening mee bij het bestellen van grafbedekking, om teleurstelling achteraf te voorkomen. Bij een nieuw graf mag je tijdelijk, tot de grafsteen is geplaatst, een eenvoudig naambordje plaatsen. Vaak regelt de uitvaartondernemer dit voor de nabestaanden.
Urnenmuur op de begraafplaats
Op de gemeentelijke begraafplaats kun je asbussen plaatsen in een urnengraf of in een urnennis in een urnenmuur. Voor asverstrooiing is een strooiveld aanwezig. Als je as wilt verstrooien moet je wel een afspraak maken met de beheerder van de begraafplaats. Illegaal uitstrooien van as van een overledene is niet toegestaan. Wil je op een andere plek de as verstrooien? Dan moet je altijd schriftelijk toestemming vragen aan de eigenaar van die grond waar je de as wil verstrooien.
Regelgeving voor as
Na een crematie wordt de as in een asbus van het crematorium gedaan. Volgens de regels mag een crematorium de as pas een maand na crematie vrijgeven. Het crematorium bewaart de asresten in deze maand op het crematorium. Er zijn een aantal goede redenen voor de wachttijd van een maand. Zo hebben de nabestaanden namelijk voldoende tijd om na te denken over wat ze met de as willen. Na deze maand ontvang je van het crematorium een brief met de mogelijkheden wat je met de urn met daarin het as van jouw dierbare kunt doen.
Wijzigen gegevens van de contactpersoon van de nabestaanden
Wil je de gegevens van de contactpersoon (rechthebbende) van een graf bij ons wijzigen? Dat kan.
Huidige contactpersoon leeft nog
Dan stuurt hij of zij persoonlijk een brief naar ons met alle gegevens van de overledene en het grafnummer van de begraafplaats. Ook moet de contactpersoon duidelijk vermelden dat het gaat om een verzoek om de huidige contactpersoon te vervangen door een nieuwe. Van zowel de huidige als nieuwe contactpersoon moeten alle gegevens vermeld staan (naam, adres en woonplaats) op de brief en beide moeten de brief ook ondertekenen. We gaan uiteraard zeer zorgvuldig om met deze persoonsgegevens vanwege de gevoeligheid van het onderwerp.
Huidige contactpersoon is overleden
Dan vragen we of iemand die (het liefst) eerste en anders tweedegraads bloedverwantschap heeft om contact met ons op te nemen. Op de website van de Rijksoverheid staat meer informatie over bloedverwantschap.
Onderhoud begraafplaats
Je bent als nabestaande alleen verantwoordelijk voor het onderhoud op en aan het graf zelf. De gemeente onderhoudt de rest van de gemeentelijke begraafplaats. Je mag daarom geen voorzieningen aanbrengen bij het graf. Denk aan grind, stenen of de opslag van materialen achter het graf. Beplanting aanbrengen mag wel als je toestemming hebt van de beheerder. Deze beplanting mag dan niet hoger zijn dan 40 centimeter.
Meer informatie
Wil je meer informatie over de gemeentelijke begraafplaats Munsel? Wij hebben een speciale brochure gemaakt over de begraafplaats. Vraag de brochure bij ons op.
Wet- en regelgeving
Op alle begraafplaatsen gelden de regels van de Wet op de lijkbezorging. Daarnaast hebben begraafplaatsen allemaal hun eigen beleid en verordening(en). Voor begraafplaats Munsel heeft de gemeenteraad deze vastgesteld. Bij begraafplaatsen van kerkgenootschappen stelt vaak een bestuur van de parochie en/of door het Bisdom in ’s-Hertogenbosch deze vast.