Laatste ontwikkelingen
Waar staan we?
-
Maatregelenpakket Boxtel
De vernietiging van de landelijke stikstofwetgeving in 2019 en de onduidelijkheid die hieruit volgde, zorgt ervoor dat het maken van plannen lang duurt. De stikstofproblematiek geldt met name voor de Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg (VLK), maar omdat dit deelproject als eerste uitgevoerd moet worden, loopt alles vertraging op. Deze uitloop en de steeds optredende prijsstijgingen vroegen om nieuwe afspraken tussen de samenwerkende partijen. Deze afspraken zijn eind 2023 vastgelegd. Het uitgangspunt is en blijft het oplossen van de knelpunten op het gebied van leefbaarheid, veiligheid en bereikbaarheid.
-
Keulsebaan en fietsonderdoorgang
Op 3 augustus 2022 heeft De Raad van State uitspraak gedaan over twee bestemmingsplannen van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) Boxtel: De bestemmingsplannen Keulsebaan en Fietsonderdoorgang Tongersestraat zijn vernietigd.
Momenteel wordt er gewerkt aan de voorbereiding van de planologische procedures voor de Keulsebaan en de fietsonderdoorgang. Hierbij gaat het onder andere om optimalisaties, onderzoeken, voorbereiding van planproducten en grondverwerving.
-
Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg (VLK)
Vanwege de vernietiging van de landelijke stikstofwetgeving in 2019 en daarna het oude bestemmingsplan Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg (VLK) uit 2017 en de daarmee samenhangende besluiten, is een bestemmingsplan voor de VLK opgesteld. Voor dit nieuwe bestemmingsplan is volgens de Wet natuurbescherming een zogenaamde Passende Beoordeling en PlanMER (Milieueffectrapport) gemaakt.
-
Verbindingsweg Tongeren
Het bestemmingsplan Verbindingsweg Tongeren is in oktober 2018 vastgesteld door de gemeenteraad. Met de uitspraak van de Raad van State in december 2019 is dit bestemmingplan onherroepelijk geworden. Hiermee is de procedure van dit deelproject van het maatregelenpakket PHS Boxtel afgerond. Er wordt gewerkt aan de voorbereiding van de realisatie van de verbindingsweg, bijvoorbeeld door middel van archeologisch onderzoek.
De plannen die ter inzage hebben gelegen
Het ontwerpbestemmingsplan Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg, de ontwerp-verkeersbesluiten tot sluiting van de dubbele spoorwegovergang Tongersesetraat en Kapelweg en het ontwerp-besluit Hogere waarden Wet geluidhinder, hebben vanaf 11 februari 2022 ter inzage gelegen. Binnen de termijn van zes weken hebben 40 partijen (omwonenden, bedrijven, instanties, stichtingen, verenigingen etc.) een zienswijze ingediend. Alle zienswijzen zijn samengevat en van een gemeentelijke reactie voorzien in een integrale nota van zienswijzen.
Op 14 juni 2022 heeft het college van burgemeester en wethouders het volgende besloten:
- Sluiting van de dubbele spoorwegovergang Tongersestraat voor gemotoriseerd verkeer (verkeersbesluit);
- Sluiting van de spoorwegovergang Kapelweg voor gemotoriseerd verkeer (verkeersbesluit);
- Vaststellen van hogere waarden Wet geluidhinder voor enkele woningen nabij de nieuwe VLK.
Op 12 juli 2022 heeft de gemeenteraad op basis hiervan het volgende besloten:
- De (gewijzigde) vaststelling van het bestemmingsplan Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg 2022. De wijzigingen kun je terugzien in de ‘Nota van zienswijzen en wijzigingen’, hoofdstuk 4.
Vanaf eind augustus 2022 hebben deze besluiten gezamenlijk voor een periode van 6 weken ter inzage gelegen. Binnen deze periode zijn 9 beroepen ingesteld bij de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State. De Raad van State heeft ons in de gelegenheid een verweerschrift in te dienen naar aanleiding van de ingediende beroepschriften met betrekking tot het bestemmingsplan ‘Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg 2022’. Deze reactie is op 15 december 2022 verzonden aan de Raad van State. Wij zijn in afwachting van de zitting bij de Raad van State.
Wil je de stukken inzien waarover is besloten?
Waarom werken we aan het maatregelenpakket? Samenwerken aan de oplossing
Wij hebben intensief samengewerkt met het Rijk en de provincie Noord-Brabant om het knelpunt rond de dubbele spoorwegovergang onder de aandacht te brengen. Dat is gelukt. Samen met het Rijk, de provincie en ProRail hebben wij gewerkt aan plannen om de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid in Boxtel en de robuustheid van het spoorvervoer te verbeteren. Dit heeft geresulteerd in het Maatregelenpakket PHS Boxtel. Ook de omgeving is intensief betrokken bij het zoeken naar een oplossing en uitwerking hiervan. In de vorm van een klankbordgroep en verschillende werkgroepen heeft de omgeving meegedacht en geadviseerd op proces en inhoud.
Wat is het maatregelenpakket PHS Boxtel?
De vijf deelprojecten leveren een belangrijke bijdrage aan een goede bereikbaarheid van Boxtel, het centrum en industrieterrein Ladonk. De maatregelen komen verkeersveiligheid en leefbaarheid in het buurtschap Kalksheuvel en langs de route door het centrum ten goede. Ook wordt het knelpunt rond de dubbele spoorwegovergang Tongerensestraat verholpen en een veilige verbinding voor langzaam verkeer gecreëerd.
Om deze doelen te bereiken worden de volgende maatregelen genomen:
- De Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg wordt aangelegd zodat Kalksheuvel leefbaarder wordt en Ladonk beter bereikbaar.
- Tongeren wordt aangesloten op de Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg voor betere bereikbaarheid en doorgaand verkeer wordt middels verkeersmaatregelen ontmoedigd.
- Capaciteitsuitbreiding van de Keulsebaan voor een toekomstbestendige doorstroming.
- Het opheffen van beide spoorwegovergangen in de Tongersestraat. Hierdoor wordt het knelpunt voor treinen en wegverkeer verholpen.
- De realisatie van een fietsonderdoorgang ter hoogte van de Tongersestraat.
Wil je meer informatie over het landelijke Programma Hoogfrequent Spoor?
Ga naar het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) van het Rijk.
Meer informatie of vragen?
Wil je meer informatie of heb je nog vragen? Neem dan contact op met de omgevingsmanager Richard van den Boogaard via r.vd.boogaard@mijngemeentedichtbij.nl.
Maatregelenpakket PHS
Wil je meer weten over de stukken van het 'Maatregelenpakket PHS'? Ga dan naar de pagina waar alle stukken staan.