Waar staan we?
Stand van zaken en financiën maatregelenpakket PHS Boxtel
Door vernietiging van de landelijke stikstofwetgeving in 2019 en alle onduidelijkheden rondom stikstof, duurt het maken van de plannen lang. Dat heeft vooral gevolgen gehad voor het bestemmingsplan voor de Verbindingsweg Ladonk – Kapelweg (VLK) en daarmee voor de planning van het Maatregelenpakket als geheel. De VLK is namelijk het eerste deelproject dat wordt uitgevoerd. Door de wijzigende stikstofregelgeving loopt het programma vertraging op. Deze uitloop en de steeds optredende prijsstijgingen veroorzaken een financieel tekort van circa 18 miljoen.
Als gevolg van het financiële tekort en de vernietiging van de bestemmingsplannen Keulsebaan en fietsonderdoorgang Tongersestraat begin augustus 2022 vindt er op dit moment een heroverweging plaats. De samenwerkende partijen hebben vooralsnog geen budget beschikbaar om dit tekort op te vangen. Uitgangspunt blijft dat de twee prioritaire projecten (sluiting dubbele spoorwegovergang en aanleg VLK) niet ter discussie staan. Voor deze deelprojecten is het beschikbare budget toereikend. We werken ernaar toe dat deze prioritaire projecten eind 2024 gerealiseerd zijn, conform bestuurlijke afspraken.
De komende maanden worden oplossingsrichtingen voor het gehele maatregelenpakket verder uitgewerkt. We werken toe naar een besluit over de inhoudelijke richting in het voorjaar van 2023. Uitgangspunt is en blijft echter het oplossen van de knelpunten op het gebied van leefbaarheid, veiligheid en bereikbaarheid zoals overeengekomen in de bestuursovereenkomst tussen partijen. Definitieve besluitvorming is voorzien in december 2023.
Stand van zaken Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg (VLK)
Vanwege de vernietiging van de landelijke stikstofwetgeving in 2019 en daarna het bestemmingsplan Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg (VLK) uit 2017 en de daarmee samenhangende besluiten, is een nieuw bestemmingsplan voor de VLK opgesteld. Voor dit nieuwe bestemmingsplan is volgens de Wet natuurbescherming een zogenaamde Passende Beoordeling en planMER (Milieueffectrapport) gemaakt.
Plannen die ter inzage hebben gelegen
Het nieuwe ontwerpbestemmingsplan Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg, de ontwerp-verkeersbesluiten tot sluiting van de dubbele spoorwegovergang Tongersesetraat en Kapelweg en het ontwerp-besluit Hogere waarden Wet geluidhinder, hebben vanaf 11 februari 2022 ter inzage gelegen. Binnen de termijn van zes weken hebben 40 partijen (omwonenden, bedrijven, instanties, stichtingen, verenigingen etc.) een zienswijze ingediend. Alle zienswijzen zijn samengevat en van een gemeentelijke reactie voorzien in een integrale nota van zienswijzen. Op 23 februari 2022 is er een informatiebijeenkomst georganiseerd. Bekijk de online informatiebijeenkomst terug over de aanpak van de Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg.
Op 14 juni 2022 heeft het college van burgemeester en wethouders het volgende besloten:
- Sluiting van de dubbele spoorwegovergang Tongersestraat voor gemotoriseerd verkeer (verkeersbesluit);
- Sluiting van de spoorwegovergang Kapelweg voor gemotoriseerd verkeer (verkeersbesluit);
- Vaststellen van hogere waarden Wet geluidhinder voor enkele woningen nabij de nieuwe VLK;
Op 12 juli 2022 heeft de gemeenteraad op basis hiervan het volgende besloten:
- De (gewijzigde) vaststelling van het bestemmingsplan Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg 2022. De wijzigingen kun je terugzien in de ‘Nota van zienswijzen en wijzigingen’, hoofdstuk 4.
De stukken inzien waarover is besloten?
- Bekijk de ‘Nota van zienswijzen en wijzigingen’, behorende bij de vier onderstaande besluiten
- Bekijk het Besluit tot (gewijzigde) vaststelling van het bestemmingsplan ‘Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg 2022’ (besluit gemeenteraad 12 juli 2022)
- Bekijk het Besluit hogere grenswaarde Wet geluidhinder (besluit B&W 14 juni 2022)
- Bekijk het Besluit tot sluiting van de spoorwegovergang Kapelweg voor gemotoriseerd verkeer (besluit B&W 14 juni 2022)
- Bekijk het Besluit tot sluiting van de dubbele spoorwegovergang Tongersestraat voor gemotoriseerd verkeer (besluit B&W 14 juni 2022)
Vanaf eind augustus 2022 hebben deze besluiten gezamenlijk voor een periode van 6 weken ter inzage gelegen. Binnen deze periode zijn 9 beroepen ingesteld bij de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State. De Raad van State heeft ons in de gelegenheid een verweerschrift in te dienen naar aanleiding van de ingediende beroepschriften met betrekking tot het bestemmingsplan ‘Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg 2022’. Deze reactie is op 15 december 2022 verzonden aan de Raad van State. Wij zijn nu in afwachting van de zitting bij de Raad van State.
Bestemmingsplan Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg 2022
- Bekijk het bestemmingsplan Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg (12 juli 2022)
Stand van zaken Keulsebaan en Fietsonderdoorgang
Op 3 augustus 2022 heeft De Raad van State uitspraak gedaan over twee bestemmingsplannen van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) Boxtel. Het bestemmingsplan Keulsebaan en het bestemmingsplan Fietsonderdoorgang Tongersestraat. Door beide bestemmingsplannen is een streep gegaan. De uitspraak leidt tot vertraging bij de aanpak van de verkeersproblemen in Boxtel.
Als gevolg van de vernietiging van de bestemmingsplannen Keulsebaan en fietsonderdoorgang Tongersestraat en het financiële tekort op het totale Maatregelenpakket, vindt er op dit moment een heroverweging plaats. Zie voor een nadere toelichting ‘Stand van zaken en financiën maatregelenpakket PHS Boxtel’.
Bestemmingsplannen Keulsebaan en Fietsonderdoorgang vernietigd
Als gevolg van het financiële tekort en de vernietiging van de bestemmingsplannen Keulsebaan en fietsonderdoorgang Tongersestraat begin augustus 2022 vindt er op dit moment een heroverweging plaats. Zie voor een nadere toelichting ‘Stand van zaken en financiën maatregelenpakket PHS Boxtel’.
Bestemmingsplan Verbindingsweg Tongeren onherroepelijk
Het bestemmingsplan Verbindingsweg Tongeren is in oktober 2018 vastgesteld door de gemeenteraad. Met de uitspraak van de Raad van State in december 2019 is dit bestemmingplan onherroepelijk geworden. Hiermee is de procedure van één van de deelprojecten van het Maatregelenpakket PHS Boxtel afgerond.
Waarom werken we aan het Maatregelenpakket?
Samenwerken aan de oplossing
Wij hebben intensief samengewerkt met het Rijk en de provincie Noord-Brabant om het knelpunt rond de dubbele spoorwegovergang onder de aandacht te brengen. Dat is gelukt. Samen met het Rijk, de provincie en ProRail hebben wij gewerkt aan plannen om de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid in Boxtel en de robuustheid van het spoorvervoer te verbeteren. Dit heeft geresulteerd in het Maatregelenpakket PHS Boxtel. Ook de omgeving is intensief betrokken bij het zoeken naar een oplossing en uitwerking hiervan. In de vorm van een klankbordgroep en verschillende werkgroepen heeft de omgeving meegedacht en geadviseerd op proces en inhoud.
Met dit Maatregelenpakket PHS Boxtel wordt ook invulling gegeven aan een aantal belangrijke ambities van de gemeente die zijn opgenomen in het Gemeentelijk Verkeer en Vervoersplan (GVVP), waaronder: 1) het oplossen van het veiligheids- en leefbaarheidsknelpunt rondom de dubbele overweg, 2) de aanleg van de Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg en 3) de capaciteitsuitbreiding van de Keulsebaan.
Veiligheid dubbele spoorwegovergang Tongersestraat
Iedereen is het erover eens dat de verkeerssituatie rond de dubbele spoorwegovergang in Boxtel onduidelijk en gevaarlijk is. Hoe vaak gaat het daar bijna fout of gelukkig net goed. Kortom een belangrijke reden waarom we aan het maatregelenpakket werken is het oplossen van de onveilige situatie voor wegen spoorverkeer rondom de dubbele spoorwegovergang Tongersestraat.
Leefbaarheid en veiligheid centrum
Veel verkeer rijdt nu door de smalle straten in het centrum, van en naar bedrijventerrein Ladonk, naar de Kapelweg en Tongeren en richting Oisterwijk. Deze straten vormen nu een onwenselijke verbinding met twee regionale wegen. Straten die daarvoor helemaal niet geschikt zijn, met overlast op gebied van milieu en leefbaarheid en gevaarlijke verkeerssituaties tot gevolg. Dit verkeer willen we in de toekomst niet meer door het centrum laten rijden. Het verbeteren van de leefbaarheid en de veiligheid rondom de drukke verkeersroute over de Baroniestraat, Breukelsestraat en Van Hornstraat door het centrum is dus ook een belangrijke reden waarom we flink aan de weg gaan timmeren.
Leefbaarheid en veiligheid Kalksheuvel
Veel verkeer, waaronder ook vrachtverkeer, wurmt zich nu dag in dag uit over de smalle Kapelweg. Als de dubbele spoorwegovergang dicht is ontstaat er ook nog eens een file en gevaarlijk verkeersgedrag. Van deze situatie willen we af om de verkeersveiligheid en daarmee de leefbaarheid in buurtschap Kalksheuvel te verbeteren.
Bereikbaarheid Boxtel en Ladonk
De bereikbaarheid van Boxtel en van het bedrijventerrein Ladonk is van groot belang voor onze inwoners, bezoekers en bedrijven. Op dit moment is de doorstroming op de Keulsebaan in de spitsuren een knelpunt. We moeten ervoor zorgen dat het verkeer in de toekomst goed kan doorstromen en het bedrijventerrein Ladonk en Boxtel een goede ontsluiting hebben.
Bereikbaarheid en leefbaarheid Tongeren
Als gevolg van de plannen is voor buurtschap Tongeren de bereikbaarheid en het beperken van een toename van verkeer door het gebied belangrijk. We willen de bereikbaarheid van Tongeren na sluiting van de dubbele spoorwegovergang borgen en maatregelen treffen om doorgaand verkeer te ontmoedigen.
Wat is het Maatregelenpakket PHS Boxtel?
Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg
De aanleg van de Verbindingsweg Ladonk – Kapelweg om de leefbaarheid in het buurtschap Kalksheuvel te verbeteren en een tweede ontsluiting van bedrijventerrein Ladonk te realiseren.
Aansluiting Tongeren en verkeersmaatregelen
De aansluiting van het gebied Tongeren op de Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg om de bereikbaarheid te borgen en verkeersmaatregelen in het gebied Tongeren om doorgaand verkeer te ontmoedigen.
Verbreding Keulsebaan
De capaciteitsuitbreiding van de Keulsebaan zodat het verkeer ook in de toekomst goed kan doorstromen.
Opheffen dubbele spoorwegovergang
Het opheffen van beide spoorwegovergangen in de Tongersestraat, zodat het veiligheidsknelpunt voor zowel spoor- als wegverkeer verdwijnt.
Fietsonderdoorgang Tongersestraat
De realisatie van een fietsonderdoorgang t.h.v. de Tongersestraat, zodat een goede en veilige verbinding voor langzaam verkeer ontstaat onder de sporen.
Realisatie van deze vijf deelprojecten leveren een belangrijke bijdrage aan:
- De oplossing van het knelpunt rondom de dubbele spoorwegovergang Tongersestraat in combinatie met een veilige verbinding voor langzaam verkeer.
- Het verbeteren van de veiligheid en leefbaarheid in Kalksheuvel.
- Het verbeteren van de veiligheid en leefbaarheid langs de route door het centrum.
- Een goede bereikbaarheid van Boxtel en Ladonk.
Planning en meer informatie
Planning
Door stikstofregelgeving loopt het programma vertraging op. Deze uitloop en de steeds optredende prijsstijgingen veroorzaken een financieel tekort van circa 18 miljoen. Daarbij zijn de bestemmingsplannen voor de Keulsebaan en Fietsonderdoorgang in de zomer van 2022 door de Raad van State vernietigd. Als gevolg hiervan worden de komende periode oplossingsrichtingen voor het gehele maatregelenpakket verder uitgewerkt. We werken toe naar een besluit over de inhoudelijke richting door de samenwerkende partners (Rijk, Provincie en gemeente) in het voorjaar van 2023. Uitgangspunt is en blijft echter het oplossen van de knelpunten op het gebied van leefbaarheid, veiligheid en bereikbaarheid zoals overeengekomen in de bestuursovereenkomst tussen partijen. Definitieve besluitvorming is voorzien in december 2023.
Uitgangspunt blijft dat de twee prioritaire projecten (sluiting dubbele spoorwegovergang Tongersestraat en aanleg VLK) niet ter discussie staan.
Meer informatie
Wil je meer informatie of heb je nog vragen? Neem dan contact met de omgevingsmanager Richard van den Boogaard via r.vd.boogaard@mijngemeentedichtbij.nl.
Informatie van ProRail