Herinrichting Stationsstraat

Momenteel wordt gewerkt aan een doorstart van de Stationsstraat en zijn we bezig met het definitief ontwerp. 

Doorstart

Vanaf januari 2024 heeft de gemeente de plannen, die er al enige tijd waren, om de Stationsstraat opnieuw in te richten opgepakt.

Er zijn meerdere aanleidingen om de inrichting van de Stationsstraat te bekijken. Denk hierbij aan onderhoud, klimaat adaptieve maatregelen, de functie van de straat en een goede aansluiting met het centrumgebied. We hebben een voorzet voor denkrichtingen op papier gezet en zijn daarmee de straat ingegaan om hierover van gedachten te wisselen.  

Om de ideeën van zowel de bewoners, eigenaren als de ondernemers van de Stationsstraat te horen, zijn we persoonlijk langs gegaan om gesprekken te voeren. Alle opgehaalde meningen zijn geïnventariseerd en hebben tot een collegebesluit voor vervolgproces voor het herinrichtingsplan geleid. 

Opgehaalde reacties

In september 2023 zijn wij de straat opgegaan voor een toelichting op de uitwerking van de praatprent. We hebben meer vragen en reacties ontvangen dan de voorgaande fase. Vanuit de straat, maar ook via diverse media en bewoners van omliggende straten. Met een straat enquête hebben we daarnaast ook de meningen van voorbijgangers opgehaald. Alle input heeft ons schetsontwerp verscherpt en we hebben het advies aan het college kunnen afronden.

Met alle opgehaalde reacties zijn uitgangspunten voor de straat opgesteld. Bekijk de uitgangspunten:

  • De Stationsstraat blijft een voetgangersgebied blijft, waarin alleen bestemmingsverkeer (bewoners en laad- & losverkeer) binnen de venstertijden aanwezig mag zijn. Tijdens de venstertijden mag het gemotoriseerd verkeer alleen in één richting van het voetgangersgebied gebruik maken. Buiten de venstertijden is de Stationsstraat afgesloten bij de Molenstraat en mogen alleen bewoners met een eigen inrit of een parkeerplaats op eigen terrein er in- en/of uitrijden via de Prins Bernardstaat.
  • Structuur in de straat door het aanbrengen van een rijloper voor fietsers en gemotoriseerd verkeer. 
  • Meer sfeer en groen in de straat, en ruimte voor terrassen en uitstallingen van de ondernemers.
  • Twee laad/losplaatsen realiseren in het middelste gedeelte van de straat.
  • Cultuurhistorische waarde bewaken en versterken door onder andere de kromming terug te brengen in de rijloper en gebruik te maken van straatmaterialen en meubilair in stijl passend binnen het beschikbare budget.
  • Panden met een eigen inrit 24/7 bereikbaar houden, ook voor bezoek dat op eigen terrein kan parkeren. Dit is te handhaven doordat deze auto’s niet stilstaan in de straat maar altijd afdraaien naar de eigen parkeerplaats. Bezoek moet dus altijd op eigen terrein parkeren.
  • Parkeerverbod in het deel van de Stationsstraat tussen de Molenstraat en Prins Bernardstraat.
  • Laden en lossen:
    • Laden en lossen is toegestaan tussen 07.00 uur en 13.00 uur. Mocht later blijken dat er goede redenen zijn, dan kunnen de tijden zo nodig worden gewijzigd.
    • Laden en lossen is nooit toegestaan in het smalste deel van de Stationsstraat, vanaf de Molenstraat tot aan huisnummer 12 / 17.
    • Tijdens de venstertijden mag men (met uitzondering van het smalle deel) overal in de straat (kort) laden en lossen voor de deur, mits de doorgang voor fietsers, voetgangers en overig verkeer niet wordt gehinderd.
  • Tijdens de venstertijden is er sprake van éénrichtingsverkeer vanaf de Molenstraat richting de Prins Bernardstraat. Dit geldt dan ook voor bewoners met eigen parkeergelegenheid. 
  • Buiten de venstertijden mogen bewoners met een eigen inrit en/of parkeerplek op eigen terrein in- en uitrijden vanaf de zijde van de Prins Bernhardstraat. Dit wordt ook toegestaan voor de bestelbus van Vincentius. 

Hoe gaat het er uit zien?

In mei 2024 is het concept definitief ontwerp gepresenteerd. 
Bekijk de sfeerbeelden van de Stationsstraat in het filmpje.

Sfeerbeelden Stationsstraat

Bekijk de sfeerbeelden in het filmpje

Afronding

We zetten de laatste spreekwoordelijke puntjes op de i. De reacties die we hebben opgehaald tijdens de inloopbijeenkomst, worden beoordeeld en waar nodig verwerkt in het plan. Na een definitief ontwerp kunnen wij de uitvoering voorbereiden. 

Meer informatie

Voor meer informatie of als je nog vragen hebt kun je contact opnemen met Rob Werson van het team Inrichting, Verkeer en Reiniging via r.werson@mijngemeentedichtbij.nl.