Ruimtelijke ontwikkeling en grondexploitaties
De nieuwe Omgevingswet is op 1 januari 2022 van kracht. De wet biedt ook Boxtel gelegenheid om de leefomgeving met overzichtelijkere regels beter in te richten. De aanpak is integraal en, heel belangrijk, dialoog met de omgeving vindt in een vroegtijdig stadium plaats. We maken voor Boxtel een nieuwe Omgevingsvisie die de Structuurvisie Verfrissend Boxtel vervangt. Onderdeel van die nieuwe visie is dat elke wijk minimaal moet beschikken over één fysieke ontmoetingsplek.
De visie Boxtel Binnen de Bruggen is voor het centrum van onze gemeente een stip aan de horizon en laat zien hoe we dat centrum zien. Er is veel aandacht voor economie, recreatie en toerisme en het behoud van cultuurhistorie. De Nota Grondbeleid wordt in 2021 herzien. We willen meer ruimte geven aan actieve grondpolitiek omdat dit kansen biedt voor ontwikkelingen.
Actiepunten
- Met het oog op de Omgevingswet passen we onze ruimtelijke procedures en vergunningsverlening aan vóór 2022.
- De Omgevingsvisie Boxtel wordt uiterlijk vóór 1 januari 2024 vastgelegd.
- We maken visies voor kleinere gebieden, bijvoorbeeld de aanloopstraten van het centrum van Boxtel.
- Het uitvoeringsprogramma Boxtel Binnen de Bruggen wordt gefaseerd uitgevoerd. We houden rekening met onze beperkte financiële mogelijkheden. De aanleg van Binnendommeltjes vindt daarom pas plaats zodra zich betere financiële tijden aandienen. De reconstructie van de Rechterstraat en de Stationsstraat verloopt volgens plan. Voor grootschalige projecten, zoals de aanleg van het Zwaanseplein nabij de Zwaanse Brug, zoeken we marktpartijen die samen met ons willen optrekken.
- We stellen vanaf 2021 een visie op voor het gebied tussen Boxtel (Noordwest) en Esch en houden rekening met alle ruimtelijke ontwikkelingen. In de visie nemen we een nieuwe noordelijke ontsluiting en landschappelijke inpassing mee. Daarbij houden we nadrukkelijk rekening met de belangen van Esch en zijn inwoners. Sparrenrijk wordt te allen tijde ontzien.
Volkshuisvesting/woningbouw
Ons motto is al eerder genoemd: ‘Bouwen, bouwen en (ver)bouwen’. Veel woningbouw is gelukkig in voorbereiding en zelfs (bijna) in uitvoering: Princenlant IV, Heem van Selis en Langen Linden (Lindenlust) in Boxtel en Reigerskant in Esch. We streven ernaar dat de schop ook snel in de grond gaat bij de nieuwbouwprojecten Achter den Eijnghel in Lennisheuvel en Zonneweide-West en Hamsestraat-Rodeweg in Liempde.
Onze doelstelling is goed, betaalbaar en duurzaam bouwen. Bij gelijke of lagere woonlasten willen we ook duurzame woningen bouwen. Vanwege de grote behoefte aan woningen zijn nieuwe gebiedsontwikkelingen in het buitengebied
noodzakelijk. We denken hier onder meer aan de Ruimte voor Ruimte-regeling en het VAB-beleid op plekken waar agrarische bedrijven beschikbaar komen voor herontwikkeling.
Actiepunten
- Alle lopende woningbouwontwikkelingen worden in deze beleidsperiode afgerond.
- (Leegstaande) Bedrijven en winkels in de bebouwde kom kunnen omgevormd worden tot woningen.
- Bestemmings- en omgevingsplannen gaan ruimte bieden aan het splitsen van grote woningen.
- Om de woningnood te ledigen, werken we graag mee aan tijdelijke woonvormen zoals Tiny Houses.
- We richten ons vooral op betaalbare (huur)woningen en -appartementen voor starters, kleine huishoudens en ouderen. We werken samen met JOOST en Ouderen in Regie en staan open voor andere initiatieven, zoals SIR-woningen.
- Onze primaire doelstelling is snel, veel en betaalbaar bouwen in onze dorpen.
- De huisvesting van arbeidsmigranten heeft onze aandacht. Het bestaande beleid wordt medio 2022 geëvalueerd.
Infrastructuur en mobiliteit
Boxtel staat aan de vooravond van grote ingrepen in de grootschalige infrastructuur. In de komende bestuursperiode worden de programma’s Tracé A2-Ladonk-Kapelweg (TALK) en het Maatregelpakket Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) uitgewerkt en uitgevoerd. De nadruk ligt daarbij op de eerste fase: de aanleg van de Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg (VLK) en de verbreding van de Keulsebaan. De fietsonderdoorgang Tongersestraat en daarmee de afsluiting van de dubbele overweg wordt uitgevoerd na realisatie van VLK en Keulsebaan.Een belangrijk doel is (doorgaand) gemotoriseerd verkeer buiten woonwijken en dorpskernen brengen en de snelheid in woonwijken reduceren. Dat geeft ongemotoriseerd verkeer meer ruimte binnen de bebouwde kom en maakt het mogelijk meer aandacht te schenken aan fietsveiligheid, ook voor jeugdige verkeersdeelnemers.
Actiepunten
- We gaan door met het autoluw maken van woonwijken en streven naar een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur.
- In dorpskernen en wijken is geen plaats voor doorgaand vrachtverkeer.
- We gaan met alle partners in het PHS-traject in gesprek over de mogelijke aanleg van een ongelijkvloerse kruising ter hoogte van d’Ekker. Zo’n kruising komt de verkeersveiligheid en doorstroming ten goede.
- De sluiting van de dubbele overweg in de Tongersestraat - na realisatie van de VLK en de Keulsebaan - draagt bij aan een vermindering van de verkeersdruk in de Baroniestraat.
- We blijven in gesprek met de werkgroep Baroniestraat om nu al maatregelen te nemen die niet kunnen wachten tot de spoorwegovergangen in de Tongersestraat zijn gesloten.
- We zoeken naar een toekomstbestendige en veilige oplossing voor het PHS-project Runsdijk in Esch. Ook drie andere gelijkvloerse spoorwegovergangen hebben onze aandacht: Leenhoflaan, Essche Heike en Molenwijkseweg. We denken aan één of meer ongelijkvloerse kruisingen.
- Bij het in kaart brengen van een noordelijke ontsluitingsroute tussen de VLK en de A2, inclusief een ongelijkvloerse kruising, ontzien we Esch en Sparrenrijk. Zo’n route bevrijdt Esch van doorgaand vrachtverkeer en houdt de kern toch goed verbonden met de A2.
- We zetten in op de verbinding A2-N618, een parallelweg aan de oostzijde van de A2.
- We ijveren voor een snelfietsroute van ’s-Hertogenbosch via Boxtel naar Eindhoven.
- Het fietsnetwerk in Boxtel wordt geoptimaliseerd, met extra aandacht voor een veilige fietsroute tussen Lennisheuvel en Boxtel en een mogelijke verbreding van het lommerrijke Smaldijkje, de fietsroute tussen Esch en Boxtel. Het Smaldijkje behoudt zijn karakteristieke uitstraling.
- We brengen nut en noodzaak in beeld van een (eenvoudige) afsluiting voor gemotoriseerd verkeer van de Fellenoord nabij de Rechterstraat.
- We realiseren voldoende elektrische oplaadpunten voor auto’s en fietsen.
Parkeren
Boxtel heeft een gezellig en aantrekkelijk centrum waarin hinder van auto’s ongewenst is. Toch moet het centrum ook per auto bereikbaar zijn. Dat vereist een goed en weloverwogen parkeerbeleid, met ruimte voor kort én lang parkeren. De goede ervaringen met de parkeervrije Markt in de zomer van 2020 inspireren om hiermee door te gaan. We willen de Markt autovrij maken op bepaalde (zomerse) tijdstippen. Voor mensen met een gehandicaptenparkeerkaart zoeken we een passende oplossing.
Actiepunten
- Dichtbij de winkels realiseren we een beperkt aantal parkeerplaatsen voor kort parkeren. De huidige blauwe zones blijven bestaan.
- Aan de randen van het centrum komen voldoende parkeerplaatsen voor lang parkeren.
- We houden vast aan betaald parkeren op plekken waar parkeerruimte schaars en parkeerdruk hoog is.
- In 2021 voeren we in het zomerseizoen van vrijdagochtend tot maandagochtend een parkeervrije Markt in. Na een jaar volgt evaluatie. Langere perioden zonder parkeren of het inrichten van een autoluwe Markt zijn mogelijk als dit uit de evaluatie naar voren komt.
- We gaan in overleg met winkeliers en horeca over een aanvaardbare manier van laden en lossen.
- We onderzoeken parkeerknelpunten in alle woonwijken van Boxtel en hebben aandacht voor lang parkeren aan de (noord-)oostzijde van het centrum.
Groenbeheer en -beleid
Een groene leefomgeving is niet alleen belangrijk voor de leefbaarheid en de gezondheid, maar draagt ook bij aan het opvangen van klimaatveranderingen. Daarom steunen we initiatieven van bewoners die willen bijdragen aan een groene leefomgeving.
Actiepunten
- De biodiversiteit wordt verbeterd door ecologisch groenbeheer.
- Bewoners die hun directe leefomgeving willen vergroenen of groen willen onderhouden, kunnen rekenen op onze steun.
- In 2021 stellen we een nieuw Bomenbeleidsplan vast.
Beheer en onderhoud openbare ruimte
Het beheer van de openbare ruimte is doelmatig en sober.
Actiepunten
- We hebben speciale aandacht voor de begaanbaarheid van trottoirs en paden voor rolstoelgebruikers, rollators en kinderwagens.
- Bewegwijzering moet functioneel, duidelijk en actueel zijn, ook als het gaat om toeristische bebording.
- We besteden extra aandacht aan bermen in het buitengebied. Waar nodig worden die versterkt met graskeien.
- Het maaibeheer is afgestemd op de verkeersveiligheid, vooral op punten waar goed uitzicht vereist is.
Beheer onroerend goed (vastgoedbeheer)
Het beheer van onroerend goed is sober maar doelmatig.
Actiepunten
- Vastgoed dat geen maatschappelijke functie heeft, kan in onze ogen worden verkocht.
- Vervreemding van gronden of onroerend goed gebeurt in beginsel openbaar.