Het onderzoek
Het gehele onderzoek neemt ongeveer 2 weken in beslag, van 18 tot en met circa 29 november 2024. Dit is wel afhankelijk van eventuele vondsten. Omdat we denken dat de archeologische waarde van dit gebied relatief laag is, is ook de verwachting dat de impact op de verdere planning van de werkzaamheden minimaal zal zijn. Mocht er echter toch iets van bijzondere waarde worden aangetroffen, dan kan dit leiden tot vervolgonderzoek. De proefsleuven worden allemaal buiten de openbare weg gegraven, waardoor de hinder voor omwonenden en het verkeer tot een minimum beperkt blijft. Vanwege de veiligheid en de aard van het onderzoek is het gebied waar de proefsleuven worden gegraven niet toegankelijk voor publiek. Het betreft soms ook privéterrein van particulieren.
Wat zijn archeologische proefsleuven?
Archeologische proefsleuven worden op strategische plekken met een kraan (graafmachine) gegraven en zijn 4 meter breed en 20 meter lang. De diepte van een proefsleuf ligt tussen de 50-100 cm onder maaiveld. Deze sleuven geven ons inzicht in de bodemlagen en een goed beeld van de archeologische waarde van het gebied.
Programma Hoogfrequent Spoor en VLK
Samen met het Rijk, de provincie en ProRail werken we aan plannen voor verbetering van de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid in Boxtel en de robuustheid van het spoorvervoer. Hier is het Maatregelenpakket PHS Boxtel uit voortgekomen. Het maatregelenpakket Boxtel bestaat uit vijf deelprojecten, waar de aanleg van de VLK er een van is:
- Het opheffen van beide spoorwegovergangen in de Tongersestraat;
- Aansluiten van Tongeren op de VLK;
- Capaciteitsuitbreiding van de Keulsebaan voor een toekomstbestendige doorstroming;
- Fietsonderdoorgang bij de Tongersestraat.
Wachten op uitspraak Raad van State
We zijn nu de voorbereidingen aan het treffen voor de realisatie van de VLK. Dit archeologisch onderzoek is nodig om straks te kunnen starten als er een positieve uitspraak komt van de Raad van State. Wij zijn in afwachting van de zitting bij de Raad van State.