Punten die besproken zijn
De volgende onderwerpen komen aan bod:
- Toelichting ontwerpvariant ‘woonerf’;
- Aandachtspunten bij het uitwerken van het ontwerp Veldakkerstraat en Kalksheuvel;
- 30km/uur zone;
- Voetgangers op rijbaan;
- Rijbaan en parkeren;
- Groen;
- Er worden visualisaties van de Veldakkerstraat en van de Kalksheuvel getoond in de presentatie;
- Eric vertelt iets over het afkoppelen en scheiden van de waterstromen in vuilwater en regenwater;
- Alle huisaansluitingen die nu op het riool zitten worden meegenomen op het nieuwe gescheiden riool;
- Bewoners kunnen eventueel de locatie van hun huisaansluiting op eigen terrein aanpassen, de aansluiting die op het moment van uitvoeren aangeboden wordt door de bewoner wordt aangesloten;
- De gemeente neemt contact op met bewoners voor het afkoppelen van de regenafvoer aan de voorgevel. De gemeente kan niets verplichten en de bewoners moeten toestemming geven om de gemeente op hun terrein te laten werken. De gemeente betaald de kosten voor de werkzaamheden op particulier terrein (aansluiten regenpijpen voorzijde woningen op regenwaterriool);
- Op de laatste sheet wordt de mening van de bewoners gevraagd. Dit gebeurt in verschillende stellingen/vragen. De onderwerpen en reacties van de bewoners hier op worden hieronder behandeld.
Parkeerbehoefte
Veldakkerstraat, nu 7 parkeervakken ontworpen – De parkeerbehoefte in de Veldakkerstraat is minder dan de 7 vakken die nu in staan getekend. Daarnaast wilt niemand een parkeervak voor hun huis. In het ontwerp rekening houden met handig indelen van parkeervakken zodat er zo min mogelijk overlast door ‘blik op straat’ is.
Kalksheuvel nu 15 parkeervakken ontworpen – De parkeerbehoefte in de Kalksheuvel is minder dan de 15 ontworpen parkeervakken. De meeste mensen hebben een eigen oprit. Er parkeren nu mensen uit de Kapelweg in de Kalksheuvel. Vanuit de bewoners komt de vraag hoe wij omgaan met dubbele inritten.
Rob Werson geeft aan dat wij dubbele inritten alleen meenemen als hier een vergunning voor is bij de bewoner. Als bewoners hun inrit willen aanpassen, bijv. verbreden dienen ze zelf een vergunning aan te vragen.
Voetganger op rijbaan
In het profiel “woonerf model” is weinig ruimte voor de voetganger. Deze loopt over straat of smalle loopstroken. Bewoners zien liever een duidelijk (verhoogd) trottoir waar mensen veilig kunnen lopen. De bewoners kiezen UNANIEM voor een duidelijk (verhoogd) en veilig voetpad. In het profiel “woonerf model” wordt voor de auto veel ruimte gereserveerd. Het parkeren komt naast de rijbaan en voor de auto is een brede rijbaan beschikbaar. Door middel van groenvakken en as‐ verspringingen wordt de snelheid geremd. In de ogen van de gemeente zal dit geen 15 km/h passend bij een woonerf zijn. Iedereen op één persoon na kiest er voor om de auto te laten slingeren en hierdoor de snelheid van het verkeer naar beneden te brengen. Dit mag met obstakels zoals bomen, parkeervakken ed.
Stelling: voornemen tot planten bomen in strook eigendom gemeente
Eens: 8 mensen
Tegen: 4 (Kalksheuvel 3, 7, 35, 47)
Het planten van bomen op de scheiding/erfgrens van twee huizen heeft de voorkeur als er bomen in de tuin terug komen.
Rondvraag
Na het stemmen was er een kleine pauze zodat mensen de presentatie konden laten bezinken. Na 15 minuten pauze was er ruimte voor de rondvraag. Hieronder staan de vragen en antwoorden uitgeschreven:
Vraag | Antwoord |
---|---|
In de nieuwe situatie komen er 1600 bewegingen door de Kalksheuvel, wat zijn de consequenties voor de inrichting van de Kalksheuvel? | Er zijn geen consequenties. Tot 2000 bewegingen door een woonstraat kan deze, volgens de richtlijnen van de CROW, worden ingericht als 30 km/uur. |
Waarom is er niet gekozen voor een woonerf? | De gemeente vraagt zich af dit past bij de wens van de bewoners. De eerder gekozen naam van de variant “woonerf model” is eigenlijk ongelukkig. Het is een 30 km/h zone en zoals besproken in de presentatie zijn er een aantal aandachtspunten waarbij de gemeente zich afvraagt of bewoners dit wel willen, zoals lopen op straat, rijbaan tegen de tuinen etc. Om een woonerf te realiseren moet een verkeersbesluit worden opgesteld en vastgesteld. Een inrichting als officieel woonerf heeft niet de voorkeur van de gemeente. |
Wat zijn de verkeersbewegingen tijdens de spitsuren in de nieuwe situatie als de VLK is gerealiseerd? | De gemeente geeft aan niet precies te weten wat de verkeersbewegingen zijn tijdens de spitsuren in de nieuwe situatie. Als bewoners dat graag willen weten kunnen ze dit het beste vragen aan de ambtenaren die bezig zijn met de VLK. |
Waarom kiest de gemeente de inrichting van de straten voor de bewoners? | De gemeente en Megaborn hebben kennis, kunde en ervaring om een straat in te richten volgens de richtlijnen. De gemeente haalt wel informatie op wat de bewoners graag willen. Hier probeert de gemeente zo veel mogelijk rekening mee te houden bij het opstellen van het ontwerp. |
Hoezo is dit ontwerp een ‘woonerf’ sfeer? De auto’s krijgen wel een erg prominente plaats in de straat. |
In 2018 is voor dit ontwerp gekozen. Door het nu nogmaals tegen het licht te houden met de kennis van Megaborn zijn er verschillende aandachtspunten naar boven gekomen. De intentie van deze avond is dan ook om het ontwerp en deze aandachtspunten met de bewoners te overleggen om te polsen of zij nog achter hun keuze staan. |
Waar komen de voetgangers in de straat? | In het ontwerp van 2018 van de Kalksheuvel is aan één zijde een trottoir ontworpen van 1,25 meter breed. Dit trottoir verspringt steeds van kant waardoor voetgangers niet één lijn op een trottoir kunnen lopen. Dit is één van de aandachtspunten die nu worden besproken met de bewoners. Aan de overzijde van een trottoir is steeds een smal strookje van 0,60 m. Hierdoor loop je dus eigenlijk over de rijbaan. In de Veldakkerstraat is in het ontwerp van 2018 eigenlijk geen trottoir ontworpen. Er is meer een uitstapstrook naast de parkeervakken. Voor de rest loop je dus over straat. |
Waarom is er nu geen (verhoogd) trottoir ontworpen in de straat? | In 2018 is gekozen voor het ontwerp ‘woonerf’. Bij de woonerf sferen past geen verhoging in de straat, alles is á niveau en shared space. Dit is ook één van de redenen dat wij graag bij u terugkomen om dit aan te geven en te vragen of de bewoners dit wel echt willen. |
Komen er in de Kalksheuvel vanaf de Loxvenseweg tot de Veldakkerstraat ook trottoirs en slingerende wegen? Wij maken ons zorgen dat dit deel van de Kalksheuvel een racebaan wordt met meer verkeersbewegingen dan er op dit moment zijn. Stemming: de meeste mensen zijn voor toegankelijk trottoir omdat veel mensen hier de hond uitlaten of een rondje wandelen. Ook slingeren als verkeersremmende maatregelen wordt door de meeste aanwezigen gezien als een goede snelheidsremmende functie. |
De gemeente en Megaborn gaan intern overleggen aankomende weken, ook met de verkeerskundige van de gemeente. De huidige rijbaanbreedte is krap. De gemeente en Megaborn gaan dit onderzoeken. |
Enkele opmerkingen tijdens de informatieavond
- Parkeervakken aan de oostzijde van de Veldakkerstraat t.h.v. de Kapelweg is niet handig i.v.m. het verkeer wat in de Kapelweg rijdt. Verkeer rijdt daar zo hard dat ze vaak te laat zien dat ze rechts voorrang moeten verlenen;
- Goed begaanbaar (verhoogd) voetpad is belangrijk in zowel de Kalksheuvel als de Veldakkerstraat;
- Voetgangers willen niet wisselen van kant tijdens het lopen in de Kalksheuvel. Goed begaanbaar trottoir aan (minimaal) één kant is een wens van de bewoners;
- Aanwezigen trekken aan het einde van de avond het concept ‘woonerf’ in twijfel. Mensen willen graag meer ruimte voor de voetgangers en fietsers en minder ruimte voor de auto;
- Mensen willen graag meebeslissen/kiezen voor boomkeuze in de straat;
- Kan het nieuwe ontwerp ook in 3D worden gepresenteerd.
En hoe nu verder?
De gemeente Boxtel gaat samen met Megaborn, beleidsmedewerkers en beheerders van de openbare ruimte overleggen en daarbij de input van deze informatieavond bespreken. Megaborn gaat een nieuw ontwerp(en) opstellen welke aan u worden voorgelegd in een volgende informatieavond(en). We komen dus nog bij u terug. Een termijn is hiervoor nog niet aan te geven. Als afsluiting bedankt Rob Werson iedereen voor een hun interesse en bijdragen.